Система роботи вчителя музики в процесі ознайомлення молодших школярів з духовною спадщиною

Нова педагогіка » Роль духовних піснеспівів у музичному вихованні молодших школярів » Система роботи вчителя музики в процесі ознайомлення молодших школярів з духовною спадщиною

Сторінка 1

Наше дипломне дослідження ми проводили на базі ЗОШ №2 м.Кам'янець-Подільського, вчителя-методиста початкових класів Васильєвої Тетяни Іванівни.

На початку роботи ми проаналізували програму з музичного виховання учнів початкових класів. Для одержання необхідної інформації з питань, що нас цікавлять застосовувалися методи: анкетування, бесіди.

В анкетах учням ставились такі запитання: Що ви знаєте про церковний спів? Де ви вперше чули церковний спів? Яке враження справив на вас церковний спів? Чи слухаєте ви на уроках музики духовний спів?

Відповіді дітей в основному були такі: 3% учнів – “Вперше почули церковний спів у церкві”, 1% – “Він дуже сумний, повільний”, 2% – “Він дуже гарний, трохи сумний”, “На мене він дав враження музики без барабанів, без інструментів”. Були і такі відповіді: 85% – “Не знаю”, “Нічого”, 9% – “Ніякий”.

А на запитання “Чи слухаєте ви на уроках музики церковний спів?”, всі діти відповіли: “Ні”.

Результати такого опитування спонукали нас до впровадження елементів церковного співу на уроках музики, для того,щоб на практиці перевірити доцільність впровадження православного співу у музичне виховання молодших школярів. Для цього ми використали Програму “Духовна музика: світ краси і гармонії”, створену Міністерством освіти Російської Федерації на основі багатомірного науково0методичного і практичного досвіду Ірини Василівни Кошміної – музикознавця, кандидата педагогічних наук.

Виходячи з об’єктивних умов, ми на уроках музики використовували лише елементи даної програми. Уроки та позакласні заняття проводились на базі четвертих класів.

Перше заняття було присвячене темі «Введення в церковний спів», на якому в доступній дітям формі розповідалось про сутність церковного співу, його виникнення, особливість. Після проведеної бесіди у дітей виникло бажання детальніше ознайомитись з церковним співом, а також з сутністю православних служб, де власне і використовуються церковні піснеспіви.

На музичних заняттях діти отримали уявлення про Православні служби: Всенощна і літургія.

При ознайомленні з Всенощною діти прослухали такі хорові твори: “Благослови, душе моя, Господа”, “Блажен муж”, “Ныне отпущаеши”, “Богородице Дево”, “Многоліття”.

Паралельно з церковною музикою діти слухали твори композиторів-класиків: хор “Слався” з опери М.Глінки “Іван Сусанін”.

При ознайомленні з Літургією, діти прослухали такі твори: “Трисвяте”, “Отче наш”, “Херувимська”.

Особливу цікавість в учнів викликала розповідь про Євангеліє, де були використані записи церковних дзвонів.

На уроках музики і позакласних заняттях ми використовували такий ілюстративний матеріал: репродукції ікон, фотографії церков, костелів, зображення євангелістів.

Особливе враження на дітей справили бесіди отця Тарасія які відбуваються в школі 1-2рази в семестр протягом останніх двох років (вч. Васильєвої Т.І), а також відвідування дітьми собору Олександра Невського (м.Кам'янець-Подільський). Тут вони не тільки познайомилися з внутрішньою будовою храму, але і послухали церковні пісне співи у виконанні церковного хору. Діти отримали запрошення на відвідування недільної школи та можливість співати у дитячому церковному хорі.

Останнє дуже зацікавило дітей. Тому було вирішено використати таку обізнаність учнів і те, що 2 роки вони вивчають «християнську етику» на індивідуальних заняттях та провести на базі цього класу заняття музичні з елементами церковного співу.

При підготовці та проведенні цих занять ми дотримувались таких вимог:

дуже уважно відносились до змісту кожного піснеспіву, оскільки Слово є головним у церковній музиці. Перед прослуховуванням пояснювали його зміст, з якими християнськими образами він пов’язаний, або якою датою православного календаря. Для більш свідомого сприйняття музики діти мали перед собою текст пісне співу.;

розповідь про релігійну культуру ми проводили від третьої особи: “віруючі люди вважають .”, “за християнським вченням .” і т.д.;

репродукції ікон підбирались у відповідності зі змістом уроку, та використовуваним матеріалом;

особлива увага зверталась на те, щоб пояснення матеріалу було без нав’язування, без релігійного акценту, враховуючи, що сам матеріал досить сильний за своїм духовно-моральним впливом. Необхідно пам’ятати, що головний принцип роботи в школі залишається просвітницький, без релігійної пропаганди. В поясненнях і узагальнюючій бесіді ми не зменшували серйозність і значимість змісту духовної музики, але і не перевантажували лишньою інформацією;

під час нашого дослідження ми враховували індивідуальні особливості учнів і особистісну форму засвоєння кожним, а також рівень сформованості моральних понять в даному віці. На уроках та позакласних заняттях намагались створити атмосферу внутрішнього спокою, добра, настрою на гармонійне сприйняття світу.

Страницы: 1 2 3

Рекомендуємо почитати:

Усвідомлення модерністської літератури крізь призму читацького сприйняття
З давніх часів вважалося, що людська особистість має три взаємопов’язані складові - тіло, розум і душу. Для гармонійного розвитку потрібно задовольняти вимоги кожного з них: задовольняти по ...

Професійно-прикладна фізична підготовка як соціально-економічна проблема
Людський чинник є унікальним складним явищем, яке фокусує у собі соціально-політичні, морально-психологічні, економічні, медико-біологічні, морально-правові та інші аспекти науково-технічно ...

Програма і методи дослідження впливу інтернет на навчання та наукове спілкування учнівської молоді
Сучасний підхід до проблеми розвитку і вдосконалення комунікативного потенціалу, комунікативної компетентності полягає в тому, що спілкування розглядається як саморозвиток і самовдосконален ...

Викладання іноземної мови

Викладання іноземної мови

У ДНЗ навчання дітей англійської мови доцільно розпочинати з п'ятилітнього віку. Більшість дітей цього віку досягають інтелектуальної, вольової, мотиваційної та емоційної готовності вивчати другу мову у колективі. >>>

Copyright © 2018 - All Rights Reserved - www.edudirect.net