Принципи, структура та зміст побудови програми «Духовна музика в сучасній школі»

Нова педагогіка » Роль духовних піснеспівів у музичному вихованні молодших школярів » Принципи, структура та зміст побудови програми «Духовна музика в сучасній школі»

Сторінка 3

Цікаво вирішити прийом «Духовна музика і російська класика» на занятті, присвяченому патріотичній темі в церковній музиці, де зіставляється хорове звучання справжнього повсякденного наспіву — Тропаря Хрестові і молитви за Батьківщину — з його оркестровим звучанням в Увертюрі «1812 рік» П.Чайковського.

4) Християнська віра в народному представленні. Рішення цього способу організації матеріалу на уроці може бути різним. Це, наприклад, звертання до народних переказів і легенд, у яких розкривається відношення народу до православ'я, їхня щирість і вірність духовним ідеалам. Спочатку прочитати легенди («Пустельник» тощо) потім прослухати близькі по образу музичні твори.

Такий же підхід можливий і при знайомстві з народним переказом про град Китіж і втіленням його в опері Н.Римського-Корсакова. Дотепер жива в народі ця легенда. Письменник П.Мірошник-Печерський пише у своєму романі «У лісах», ніби-то «на озері Світлому Ярі, тихим літнім вечором, видніються відбиті у воді стіни, церкви, монастирі. І чується по ночах глухий, тужливий дзенькіт дзвонів». Учні слухають музику з опери Н.Римского-Корсакова (сцена входження в невидимий град Февронії і княжича під передзвін дзвонів). Відзначимо, що, при ведучому значенні прийому «Християнська віра в народному представленні», тут реалізується також прийом «Духовна музика і класика ».

Крім легенд і переказів про християнську віру, російський народ склав самобутні пісні — «духовні вірші», що з'явилися вже в XI в. у результаті взаємодії нової для Русі християнської віри і народної творчості. Близькість духовного вірша до народних билин, історичним пісням виражена через образність і стилістику як літературної мови, так і музичного наспіву. З огляду на, що діти ще недостатньо підготовлені для сприйняття складних християнських образів, духовний вірш допоможе їм ввійти в цей світ.

На прикладі зіставлення уривків з «Дитячої Біблії» про створення світу і духовного вірша «Голубина книга» діти відчують розходження у викладі того самого сюжету. Але головне, духовний вірш допоможе краще зрозуміти біблійні образи. У духовному вірші «Плач Йосипа Прекрасного» розкривається тема зрадництва і страждань, у вірші «Пристрасті» (Христовы) відбиті події Жагучого тижня. Вірші про Ісус Христі («Пристрасті») можна зв'язати з темою «Велика посада», вірші про Богородицю («Сон Богородиці») — з розповіддю про Благовіщення. Духовні вірші спочатку читаються, а потім слухаються в музичному виконанні.

5) Діалог християнських культур. Такий діалог можливий при зіставленні піснеспівів на честь Богородиці, наприклад православного «Богородиці, Дево» і західноєвропейської (католицької) «Аве Марія». Паралельно порівнюються й іконописні втілення образа Богородиць у православному і західноєвропейському мистецтві. Зіставляються піснеспіви на честь Ісуса Христа: «Єдинородний Сині» з літургії і частин з Високої меси И.Баха.

6) Вітчизняна історія і православна культура. Святі. Це один з цікавих шляхів введення духовної музики на уроці. Діти довідуються про історичних людей, зарахованих до лику святих, у контексті історії. Прикладом розробки цього способу викладу матеріалу можуть бути заняття, присвячені піснеспівам на честь Сергія Радонежського, Дмитра Донського, Олександра Невського й інших. Так, діти довідуються про те, що Сергій Радонежський, один із самих шанованих російських святих, був видатним політичним діячем, що виступав за примирення російських князів, за з’єднання окремих князівств у сильну російську державу. Прослуховуються піснеспіви на честь Сергія Радонежського.

7) Творці духовної музики. Даний монографічний принцип лежить в основі програми 8 класу, коли відбувається узагальнення всього курсу. Учнем пропонується коротко ознайомитися з творчістю російських композиторів — авторів різних духовних піснеспівів: В.Титовым, М.Березовським, Д.Бортнянским, А.Веделем, П.Чайковським, С.Рахманіновим, А.Архангельським, А.Кастальским і ін. Педагог коротко розповідає про творчість композитора, і потім слухається один з його добутків.

8) Діалог поколінь. Російська духовна музика, будучи мистецтвом минулих століть, природно, сприймається у визначеній історичній перспективі ,виникає діалог культур минулого і сьогодення, діалог поколінь.

Щоб духовна музика не сприймалася як мертве, далеке від дійсного часу мистецтво, необхідно вводити неї в оточенні сучасного життєвого тла, зв'язати з подіями сьогоднішнього дня. Приведемо приклад. Учнем задається питання: чому в останні роки активно відроджується релігійна культура? Як правило, діти відповідають: тому що в ній усі красиво: храми, ікони, музика . Наші предки створювали цю красу і любувалися нею, і ми відроджуємо цю культуру як пам'ять, історію, красу, створену в минулому.

Страницы: 1 2 3 4

Рекомендуємо почитати:

Запам’ятовування, відтворення та забування
Пам'ять - форма психічного відображення, яка полягає в закріпленні, збереженні та наступному відтворенні минулого досвіду, що робить можливим його повторне використання в діяльності або пов ...

Особливості педагогічної роботи з казками
Істотна особливість казки полягає в тому, що у казці повчальність виражена не нав'язливо, не прямолінійно. Дітей приваблює захоплююча фабула, яскраво намальовані образи, дотепні характерист ...

Проектування плану та струнко-логічної схеми з теми
Для характеристики теми необхідно детально вивчити її зміст за навчальною програмою предмета і навчальною літературою, визначити місце і значущість цієї теми для подальшого навчання і майбу ...

Викладання іноземної мови

Викладання іноземної мови

У ДНЗ навчання дітей англійської мови доцільно розпочинати з п'ятилітнього віку. Більшість дітей цього віку досягають інтелектуальної, вольової, мотиваційної та емоційної готовності вивчати другу мову у колективі. >>>

Copyright © 2018 - All Rights Reserved - www.edudirect.net