Сутність церковного співу

Нова педагогіка » Роль духовних піснеспівів у музичному вихованні молодших школярів » Сутність церковного співу

Сторінка 5

1. Стіхіри (на “Господи, воззвах”, на стиховні, на літії, на утрені, на хвалітех, на блаженни, окремі стіхіри) – строфи з 8-12 рядків на тему даного свята. Стихіра – це дуже важливий гімнографічний матеріал. В них проводиться головна тема дня, згадується важлива подія, дається характеристика святого або повідомляються події його життя. Стіхіри дають головний напрямок думкам слухачів. Музичний матеріал стихір простий, він дає можливість краще запам’ятати текст.

2. Тропар – це строфа, в якій висловлена головна тема даного дня. Наприклад, тропар в день Богоявління (1 глас):

В Иордане крещающуся Тебе, Господи,

Тройческое явися поклонение:

Родителев бо глас свидетелдьствовавше Тебе

Возлюбленного Тя Сына именуя,

И Дух в виде голубине

Извествовавше словесе утверждение.

Явлейся, Христе Боже,

И мир просвещей, слава Тебе.

3. Канон. Це найголовніша частина всенічного бдіння. Канон – це поема, яка складається з 9 частин (пісень), що тематично ґрунтуються на 9 біблійних піснях.

Кожна пісня канону складається з ірмосу і ряду, строф, приблизно рівних ірмосу за об’ємом. Ірмос – це строфа на біблійну тему. Ірмоси зібрані у богослужбовій книзі Ірмології.

4. Кондак. На відмінну від ірмоса не ґрунтується на біблійній темі, а, разом із тропарем, висловлює головну думку дня чи свята. В давнину кондак виконувався одним співаком, був мелодично розвинутим, збагачений мелізматикою, і вимагав неабиякої віртуозності. Співак, що виконував кондак, вдягався в спеціальний одяг і за гарний спів отримував винагороду.

5. Інакшої. Це строфа тронарного характеру, що виконується на утрені. В наш час іпакої. Як правило, читаються (співаються на Пасху).

6. Антифон. Це пісно співи, які можуть виконуватись поперемінно двома хорами. В наш час, як правило, виконуються одним хором.

7. Прокімен. Це один або два вірші з псалма. Прокімен виконується перед читанням Священного Письма, і звучить в антифонно-респонсорному виді. Читець оголошує голос і скандує текст вірша, а співаки повторюють цей вірш. Потім читець проголошує другий вірщ, а співаки повторюють перший, в кінці читець проголошує першу половину першого вірша, а співаки доспівують його. Мелодії прокімнів короткі текст має відношення до головної теми свята.

8. Амелуарії – урочистий спів слова “алиллуйя”, як парвило, тричі. Співається і на голоси і на самостійні мелодії.

9. Катавасія (“сходження”) – ірмос, який співається в кінці кожної пісні канону.

10. Ексапостіларій – строфа, яка співається на утрені перед хвалітними псалмами.

Назва “ексапостіларій” (“висилаю”) пов’язана з тим, що в давнину його виконував один співак на середині храму. В наші часи ексапостиларій, як правило, читаються (крім великих свят).

11. Причастний Це вірш із псалма, який виконується під час причастя священнослужителів. По змісту відповідає головній темі дня і закінчується співом “Аліллуйя”.

В наші часи після співу причаєного стиха виконується так званий “духовний концерт” твір розвиненої музичної форми. складної фактури, часто написаний за правилами світської західноєвропейської музики (наприклад, концерти Бортнянського, Архангельського).

Самогласни – строфи, які мають свою характерну мелодію і не служать зразком для співу інших строф.

Самонодобни – служать зразком для співу стихір того ж гласу.

Подобни – побудовані і мелодично, і ритмічно за зразком того чи іншого самоподобна. В грецьких текстах самоподобен і подобен мають однакову кількість складів, в слов’янському перекладі такої відповідності немає.

Страницы: 1 2 3 4 5 6 7

Рекомендуємо почитати:

Вимоги до матеріальної бази закладів освіти, щодо впровадження інформаційних технологій
Роль сучасних засобів навчання є вагомим фактором інформатизації всесвітньої освіти. За даними VI щорічної Міжнародної громадської організації «Всесвітній економічний форум - 2006», в якій ...

Величини, їх вимірювання і властивості
Поняття величини вперше виникло в філософії і пов’язувалось з дійсним числом. Арістотель писав, що та чи інша кількість є множиною, якщо її можна перелічити, і є величиною, якщо її можна ви ...

Особливості аналізу музичних творів
На підставі художньо-педагогічного аналізу відбувається послідовне, систематичне залучення школярів до музики, до розуміння ними її особливостей. При цьому кожен твір в уяві дітей повинен з ...

Викладання іноземної мови

Викладання іноземної мови

У ДНЗ навчання дітей англійської мови доцільно розпочинати з п'ятилітнього віку. Більшість дітей цього віку досягають інтелектуальної, вольової, мотиваційної та емоційної готовності вивчати другу мову у колективі. >>>

Copyright © 2019 - All Rights Reserved - www.edudirect.net